More or less of WHAT? Трябва да се реши кое е важното, което се оптимизира, и тогава да се отговори по-малко от кое точно.
Не може едновременно да бягаш 100 м за 10 сек и 5000 м за 13:00 мин - кой има по-"красив" "дизайн", ямаец, който има 10 сек на 100м с огромна мускулатура, или кенийски бегач, който е слаб като клечка? И двамата имат "красив дизайн" за това в което са по-добри от другия, т.е. оптимизирани са за функцията, в която са най-добри. Единият има нужда от мощни мускули и светкавични движения, другият трябва да е лек, за да има минимален разход на енергия, но цената е, че бяга 100м напр. за 11.5 сек.
По-директно по темата, един красноречив пример за грозен дизайн от "икона в дизайна", илюстриращ, че "less" приложено сляпо "по учебник" е неефективно и глупаво е нелепата мишка на Макинтош.
Бях потресен от първия си сблъсък с нея, как може такава идиотия. То да беше първият Макинтош, да не са знаели - айде, макар че първите експериментални мишки не са били с един бутон, че да са ги копирали, това "минимизиращо" решение си е било на Епъл.
Функционалният дизайн първо трябва да служи на функцията и да е красив спрямо функцията, а после на измишльотини или азбуки от буквари. Трябва да се минимизират правилните параметри, в случая - с по-малко движения и за по-малко време да се въвежда повече информация - като се контролират повече параметри по-лесно - и да се върши повече работа, а не да се следва някаква изсмукана от пръстите минималност за сметка на важните неща.
Да, може с един бутон да се работи, може и всичко с един бутон да се въвежда, клавиатурата може да е с един бутон + времеви код, с брой повторения и паузи (Морзовият код е така :)), с тъч екрани с менюта се работи все едно с мишка с един бутон - но това определено не е най-добрият, бърз или удобен функционален дизайн, а е обратното, най-бавният.
Проф. д-р Веселина Вълканова е преподавател по “Графичен дизайн”, „Дизайн на печатните медии” и „Дизайн на книгата” във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ “Св. Климент Охридски”.
8 коментара:
More
more
Less
less
"Зависиии" :-D ...
По-малко винаги е по-добре!
именно: първи дизайнерски урок, не ми е ясно защо такъв въпрос стои тук като дилема ??
zer0
less is more :)
More or less of WHAT? Трябва да се реши кое е важното, което се оптимизира, и тогава да се отговори по-малко от кое точно.
Не може едновременно да бягаш 100 м за 10 сек и 5000 м за 13:00 мин - кой има по-"красив" "дизайн", ямаец, който има 10 сек на 100м с огромна мускулатура, или кенийски бегач, който е слаб като клечка? И двамата имат "красив дизайн" за това в което са по-добри от другия, т.е. оптимизирани са за функцията, в която са най-добри. Единият има нужда от мощни мускули и светкавични движения, другият трябва да е лек, за да има минимален разход на енергия, но цената е, че бяга 100м напр. за 11.5 сек.
По-директно по темата, един красноречив пример за грозен дизайн от "икона в дизайна", илюстриращ, че "less" приложено сляпо "по учебник" е неефективно и глупаво е нелепата мишка на Макинтош.
Бях потресен от първия си сблъсък с нея, как може такава идиотия. То да беше първият Макинтош, да не са знаели - айде, макар че първите експериментални мишки не са били с един бутон, че да са ги копирали, това "минимизиращо" решение си е било на Епъл.
Функционалният дизайн първо трябва да служи на функцията и да е красив спрямо функцията, а после на измишльотини или азбуки от буквари. Трябва да се минимизират правилните параметри, в случая - с по-малко движения и за по-малко време да се въвежда повече информация - като се контролират повече параметри по-лесно - и да се върши повече работа, а не да се следва някаква изсмукана от пръстите минималност за сметка на важните неща.
Да, може с един бутон да се работи, може и всичко с един бутон да се въвежда, клавиатурата може да е с един бутон + времеви код, с брой повторения и паузи (Морзовият код е така :)), с тъч екрани с менюта се работи все едно с мишка с един бутон - но това определено не е най-добрият, бърз или удобен функционален дизайн, а е обратното, най-бавният.
Публикуване на коментар