С наградата „Най-добре оформян вестник” в категорията на надрегионалните вестници беше отличен „Де Морген” от Белгия. Журито атестира продукта на къщата „Де Персгруп Пъблишинг” („De Persgroep Publishing”) като „близко до перфектното сътрудничество между съдържание и дизайн, в това число при избора на цвят, шрифт и снимки”. За най-добър регионален вестник беше отличен „Бергенс Тиденде” („Bergens Tidende”) от Норвегия. В категорията „локален вестник” победи „Хуфвудстадсбладет” („Hufvudstadsbladet”) от Финландия. Наградата за най-добър седмичен вестник отиде при Експресо („Expresso”) – Португалия, а особено признание получи испанският локален спортен вестник Супердепорте („Superdeporte”). Заедно с основните награди имаше отличия в различни категории. Участие взеха общо 287 вестници от общо 26 страни. Журито извежда като ключови думи, маркиращи основните тенденции във вестникарския дизайн тази година: таблоид, списание, концепция, визуализация и стандартизация.
Норвежкият „Бергенс Тиденде” – най-добрият по дизайн европейски вестник в категорията „регионален вестник”, демонстрира на своите малкоформатни страници ефективна употреба на редица елменти, типични за дизайна на списанията. Мнението на журито: „Бергенс Тиденде” се отличава от всички други регионални вестници в състезанието чрез употребата на бяло пространство, което е в изобилно количество не само в културната секция, при спорта и в страниците за мода, а и в страниците за новини. Наблюденията ни и анализът върху оформителските практики на европейски и световни издания показа, че систематичното въвличане на бялото пространство в страниците, широките пространства въздух не е само част от северноевропейския стил, а е белег на новата вестникарска визуална култура.
Масивна, хоризонтална половинстранична снимка в културната секция е балансирана с текстов „прозорец” на цветен фон, а статията е добре сегментирана и порционирана чрез форшпан, междинно заглавие и фактологично каре. Целта: ярко привличане, бързо четене, добра ориентация, повече от една входни точки. Все повече безсерифни шрифтове заселват вестникарското пространство напр. Swift, Gulliver на Gerard Unger, които, особено в по-малки големини, са много добре читаеми.
Атрактивен разтвор, конструиран с широки бели пространства, обемна снимка за визуална доминанта, по аналогия със списанията. Дясната страница се организира чрез буферна колона от въздух – половин колона бяло пространство. Долу вляво една професионално изпълнена и оптически силна инфографика показва миграцията на сьомгата.
„Бергенс Тиденде” има тираж от 87 000 екземпляра. Той е реконструиран през септември 2006 г. На таблоиден формат e. На предишните Европейски вестникарски награди получи първа награда за всекидневник и една за неделен вестник. Вестникът има 100 журналисти, 13 фотографи, 15 оформители и 3 дизайнери.
Една от най-важните тенденции на съвременния медиен дизайн е ориентацията му към публиката. Модерната преса е ориентирана към читателя, тя дава възможност за индивидуална рецепция, при която реципиентът определя не само времето, но и интензитета на четенето.
„Супердепорте”. Този локален спортен вестник показва на всяка страница, че съдържателно и оформителски професионално поднася темата спорт. Спортният вестник „Супердепорте” носи отпечатъка на любовта към детайла, тъй като всяка статия се придружава от много факти, таблици, цифри и цитати, които дават на читателя всичко по темата локален спорт. Креативно, динамично и предизвикателно вестникът разработва тази считана за скучна тема. Представят се отделни играчи, отново текстовете са придружени с таблици и статистики, динамични фотографии. Ролята на инфографиката е доказана в бизнес и спортни страници и секции и в специализирани издания. Изследванията са доказали ясно, че визуалните статистики са в състояние да произвеждат най-висока интензивност на четене.
Супердепорте е локален спортен вестник на таблоиден формат. Той излиза във Валенсия. Посветен е на информиране около футболния клуб Валенсия и други местни спортни клубове. Тиражът му е 13 000 екземпляра. В него работят 32 журналисти, 5 фотографа и 6 оформители.
Тази година за първи път имаше и българско участие. „Капитал” спечели награда в категория “Дизайн на първа страница”. Отличието е за три от първите страници на “Капитал”: Първа страница на брой 18, изработена от студио Ентусиазъм; Първа страница на брой 26, изработена от Boris Hartmann; Първа страница на брой 32, изработена от студио Ентусиазъм. Това са броеве, издадени след редизайна на "Капитал" от испанската Innovation Group. В същата категория за седмични вестници са наградени още Amsterdam Weekly (Холандия), Euro am Sonntag (Германия) и Presso (Финландия).
0 коментара:
Публикуване на коментар